مقالات ISI مدیریت با ترجمه

رویکرد AHP برای تحلیل عوامل بشری در حوادث ناشی از یخ زدگی هواپیما

[toggle title=”عنوان انگلیسی”]

 An Approach of AHP for Human Factors Analysis in the Aircraft Icing Accident

[/toggle]

[toggle title=”فهرست مطالب”]

 چکیده
کلمات کلیدی
1. مقدمه
2. فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
2.1. مفهوم و اصل AHP
2.2. تجزیه و تحلیل و مراحل اساسی AHP
جدول 1 اهمیت مقیاس 1-9
جدول 2. RI متغیر با تعداد
جدول 3 محاسبه وزن های ترکیب شده
3. تجزیه و تحلیل عوامل انسانی در پایه AIA بر AHP
3.1. عوامل اصلی که موجب AIA می شوند
جدول 4 ماژول سلسله مراتبی عوامل انسانی در AIA
3.2. مقدار وزنی هر عامل را تعیین کنید.
جدول 5 تحلیل وزنی در ماتریس قضاوت R-E
جدول 6 تحلیل وزنی در ماتریس
جدول 7. تحلیل وزنی در ماتریس قضاوت
جدول 8. تحلیل وزنی در ماتریس قضاوت
جدول 9. تحلیل وزنی در ماتریس قضاوت
3.4. تجزیه و تحلیل نتایج
4. نتایج

[/toggle]

[toggle title=”ترجمه چکیده”]

 دلایلی که یخ زدگی هواپیما را منجر به حادثه می کنند، متنوع اند. اطمینان از اینکه هواپیما به وضوح بلند می شود عامل مهم حمایت از ایمنی پرواز است. عامل انسانی یکی از عوامل مهمی است که باعث تصادفات می شود. در این مقاله، به دلیل پیچیدگی و عدم اطمینان از عوامل انسانی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) را برای ایجاد مدل وزنی عوامل انسانی با تجزیه و تحلیل و تعیین اهمیت همه انواع عوامل انسانی معرفی می کنیم. بر این اساس، مطالعه بیشتر در مورد ارزیابی عوامل انسانی در حوادث یخ زدگی هواپیما توسعه می یابد و در ترتیب اهمیت عوامل انسانی در یخ زدگی هواپیما بر طبق توزیع وزنی عوامل انسانی داده می شود. این مقاله مبنای قابل اعتمادی را برای بهبود تجهیزات و مدیریت پرسنل فراهم می کند.

[/toggle]

[toggle title=”ترجمه مقدمه”]

 در فصل زمستان، یخ، برف و یا یخ زدگی بر روی سطح هواپیما یافت می شوند و خاصیت آیرودینامیکی سطح هواپیما را از بین می برند، که برای ایمنی پرواز زیان¬بخش اند. هواپیمایی که با یخ، برف و یا یخ¬زدگی آلوده شده است صلاحیت پرواز را ندارد و باید از یخ زدایی و سیستم ضد یخ استفاده کند. آمار FAA از انجماد بین سال های 2004 و 2005 نشان می دهد که اگر لبه جلویی بال هواپیما یخ زدگی داشته باشد، نرخ صعود 500 فوت / دقیقه کاهش خواهد یافت و سرعت در پرواز افقی 40 کیلومتر / ساعت کاهش می یابد [11]. برای برخی مدل ها، گرم کننده جلوی بال به احتمال زیاد از کار می افتد. بنابراین یخ زدگی هواپیما عامل مهم پرواز ایمن است. در سال 2003، پژوهش بر روی 26 حادثه و اتفاق خطرناک مربوط به یخ زدگی نشان می دهد که 15 مورد از آنها در طول پرواز رخ داده اند (با شمول نزدیک شدن و فرود)، 10 مورد به دلیل یخ زدایی ناقص و یا یخ زدگی قبل از بلند شدن اتفاق افتاده است، و جزئیات یک مورد معرفی نشده است [11]. به طور کلی، دوره یخ زدگی هواپیما را می توان به دو شکل تقسیم کرد: یخ زدگی در طول زمان ماندن روی زمین و یخ زدگی در طول پرواز. با این حال علل نهایی که چرا هواپیما یخ می زند یا هواپیمای با یخ زدگی بر روی سطح بلند می شود پیچیده هستند، چرا که آنها تحت تاثیر هر دو شکل قرار می گیرند و می توان آن را به یکی از شکل ها نسبت داد. به عنوان مثال، هنگامی که یک DC -9-140 Douglas در ایالت کلرادو آمریکا در 15 نوامبر 1987 در حال بلند شدن بود، حادثه صورت گرفته جان صدها نفر را گرفت. در 10مارس 2003، یک فوکر F28-1000 در انتاریو، کانادا زمانی که در حال بلند شدن بود، سقوط کرد و سه نیم شد و 69 مسافر بودند که 24 نفر از آنها کشته شدند. هر دو حادثه به یخ زدگی هواپیما نسبت داده شدند و علت یخ زدگی هر دو هواپیما شامل هر 2 شکل می شد: یخ زدایی ثانویه قبل از بلند شدن هواپیما (زمانی که بر روی زمین است) نادیده گرفته شد و کاپیتان سیستم حذف یخ را روشن نکرده بود [6]. بنابراین می توانیم بفهمیم که دلایلی که هواپیما یخ می¬زند متنوع هستند و معمولاً مربوط به عملگرها ست. اما از آنجا که خطای انسانی دارای ویژگی های عدم قطعیت و دشواری کوانتیزه بودن ، دلایلی که گنجانده شده اند، با دقت تجزیه و تحلیل نشده اند. AHP یک نوع روشی است که بوسیله ی آن، مسئله¬ی پیچیده ای که کوانتیزه کردن آن دشوار است به یک سری مسائلی تبدیل می شود که کوانتیزه کردن آنها با تجزیه و تحلیل مشخصات عمق رو به پایین، آسان است. استفاده از این روش در تجزیه و تحلیل اعمال و ارزیابی مشکلات سیستم پیچیده بسیار رایج است [2]. بر اساس پژوهش های مربوطه، با استفاده از ویژگی های AHP، که برای تحلیل چند معیاره و چند هدفه مشکلات پیچیده مناسب است، این مقاله عوامل انسانی یخ زدگی هواپیما را تحلیل می کند و بر مبنای این تحلیل، عوامل مشمول و ارتباط این عوامل را روشن می سازد، سپس وزن تمام انواع را نشان می دهد. در نتیجه، همچنین می توانیم آشکاراً به عوامل انسانی که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد برای جلوگیری از فجایع آینده به اندازه کافی توجه کنیم.

[/toggle]

[toggle title=”مقدمه انگلیسی”]

 In winter, the ice, snow or frost will be found on the surface of aircraft and they will destroy the well aerodynamic characteristics of the surface of aircraft, which is injurious to flight safety. The aircraft which has been contaminated by the ice, snow or frost is not airworthy and must be treated with deicing and anti-icing. The FAA’s records of freezing between 2004 and 2005 show that if the icing thickness of the leading edge of aircraft wings, the rate of climb will decrease by 500 ft/min and the cruising speed will decrease by 40 km/h[11]. For some models, the safe flight pre-sta ll warmer will even likely be out of order. Therefore the icing of aircraft is the important facto of flying safety. In 2003, the research on the 26 accidents and the unsafe occurrences relating to icing indicates that 15 of them happened in the flying course (approaching and landing included), 10 of them happened because of incomplete de-icing or icing before taking off, and 1 of them has not been introduced in details[11]. In general, the period of the aircrafticing could be divided into two forms: ground maintaining period and icing during flight. However the final causes why the aircraft ices or the aircraft takes off with icing on surface are intricate, because they are affected by two forms together and can’t be attributed to one form. For example, the accident took place when one Douglas DC-9-140 was taking off in the American state of Colorado on Nov. 15, 1987 and that claimed hundreds of lives. On 10 Mar. 2003 , one Fokker F28-1000 crashed and was cut into three on Ontario, Canada when it was taking off and there were 69 passengers of whom 24 were killed. The two accidents were credited to the aircrafticing and both causes of 2 aircrafts’ icing included 2 forms: the secondary deicing before the aircraft (ground maintaining period) took off was neglected and the captain didn’t turn on the ice removing system[6]. So we can know that the reasons that the aircraft freezes are diverse and commonly have to do with operators. But because the human error has characteristics of uncertainty and difficulty of being quantized, the reasons which are included haven’t been analyzed concretely. The AHP is a kind of method by which the complex problem that is difficult to be quantized is converted into a series of simple problems that is easy to be quantized by downward depth profile analysis.This method is very commonly applied to the ana lyzing and evaluating problems of complex system [2] . Based on consulting the relevant literature, taking a dvantage of characteristics of AHP, which is suitable to Multi-Criteria and multiple- objective decision analysis into complex problems, this paper analyzed the human factors of the aircraft icing and on this analysis base that made clear the included factors and interrelation of these factors, then gave the weights of all kinds. Consequently, we can pointedly pay enough attention to the human factors which might happen in future to avoid the future tragedies.

[/toggle]

[toggle title=”منبع”]

 Journal : Procedia Engineering, Volume 17, 2011, Pages 63–69
Publisher : Science Direct (Elsevier)

[/toggle]

255

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

فایل مقاله : 7 صفحه PDF

فایل ترجمه : 12 صفحه WORD

سال انتشار : 2011

جهت خرید فایل مقاله و ترجمه فارسی آن بر روی دکمه زیر کلیک نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید