مقالات ISI مدیریت با ترجمه

استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی برای مدیریت دارایی های سرمایه فکری : یک برنامه کاربردی برای صنعت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

[toggle title=”عنوان انگلیسی”]

 Using Fuzzy AHP to manage Intellectual Capital assets: An application to the ICT service industry

[/toggle]

[toggle title=”فهرست مطالب”]

 چکیده

مقدمه
اندازه گیری سرمایه های فکری
استفاده از فازی AHP برای ارزیابی سرمایه های فکری
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
فرآیند سلسله مراتبی تحلیلی فازی
چارچوب مفهومی
مروری بر روش تجزیه و تحلیل حوزه چانگ
رویکرد نوآورانه برای تعیین وزن AHP فازی
معیارهای ارزیابی سرمایه فکری و ساختار سلسله مراتبی
کاربرد روش AHP فازی برای صنعت خدمات ICT ایتالیایی
پیاده سازی AHP فازی
نتایج

ترجمه چکیده

[/toggle]

[toggle title=”ترجمه چکیده”]

 در محیط تجارتی رقابتی امروزه، مدیریت سرمایه فکری (IC) تا کنون بیشتر به عنوان یک عامل اساسی در به دست آوردن مزیت رقابتی شناخته شده است. در واقع، اغلب شرکت ها تنها یک ایده مبهم از نحوه مدیریت سرمایه گذاری در IC و آنچه را که آنها باید از این سرمایه گذاری به دست آورند، دارند. در نتیجه، بسیاری از شرکت ها نادیده چشم اندازی برای تعادل سرمایه گذاری IC، سرمایه گذاری زیاد در برخی از اجزا IC و نادیده گرفتن باقی اجزا دارند. بر این اساس، هدف از این مقاله ارزیابی اهمیت نسبی اجزای سازنده IC، با توجه به سهمشان برای ایجاد ارزش شرکت، به منظور به دست آوردن دستورالعمل برای مدیریت IC و سرمایه گذاری است. ما یک مدل برای ارزیابی IC توسط یکپارچه سازی منطق فازی و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) پیشنهاد می کنیم. این رویکرد AHP فازی اجازه می دهد ضبط و پرورش دینامیک IC را ممکن می سازد: کارشناسان و مدیران هستند تا حد زیادی با استفاده از متغیرهای زبانی در فرایند ارزیابی شرکت دارایی های نامشهود پشتیبانی می شوند. در نهایت، عملکرد روش AHP فازی برای یک گروه از شرکت های خدمات ICT ارائه شده است.

[/toggle]

[toggle title=”ترجمه مقدمه”]

 به منظور به دست آوردن و حفظ رقابت کمپانی ها باید نحوه مدیریت نامشهود خود را با افزایش، گسترش و بهره برداری موثر از آنها در سازمان درک کنند(استوارت، 1997). در واقع، عملکرد تجارت به اندازه بزرگ بر روی مدیریت کارآمد سرمایه های فکری (IC) بستگی دارد و در نتیجه، ارزیابی IC یک مانع مهمی برای به دست آوردن و حفظ رقابت است. به همین دلیل، توجه کلی برای رویکردهای مدیریت دانش برای فهم ماهیت شرکت و اساس ممکن برای مزیت رقابتی پایدار، علاقه برای توسعه روش های ارزیابی IC را پرورش داده اند (Spender & Marr ، 2006).

[/toggle]

[toggle title=”مقدمه انگلیسی”]

 In order to obtain and maintain competitiveness companies must understand how to manage their intangibles by effectively increasing, spreading and exploiting them in the organization (Stewart, 1997). Indeed, business performance depends in great measure on an efficient management of Intellectual Capital (IC) and, consequently, IC evaluation is a critical obstacle to gain and maintain competitiveness. For this reason, the general attention for Knowledge Management approaches to understanding the nature of the firm and the possible basis for sustained competitive advantage, has been nurturing the interest for developing IC assessment methodologies (Spender & Marr, 2006). Scientific literature on IC regards accounting rules as generally inadequate to completely appraise the economic value of intangible assets (Hand and Lev, 2003, Lev, 2003 and Lev and Zambon, 2003), even after the adoption of IAS 38 (Morricone, Oriani, & Sobrero, 2010). The lack of an exhaustive response to company accounting needs regarding intangibles, caused the rise of alternative IC oriented forms of corporate reporting and the creation of new assessment methods. The new methods of measurement are often founded on different or even conflicting perspectives (e.g. monetary or non-monetary), but they all take into account the essential role that the IC plays in the knowledge-economy (Sveiby, 2001–2010). Actually, most firms have only a vague idea of how to manage investments in IC and what they should obtain from these investments. As a result, many companies overlook to balance IC investments, because they overinvest in some IC components neglecting other ones (Zambon, 2003). Nevertheless, evaluating the importance of IC components is essential for any company that understands the new rules of survival in the knowledge-economy. More specifically, for a company it is important to understand how to manage IC creating and maintaining the right equilibrium among IC components (Lev, 2003). For example, if a service company invest too much in Human Capital neglecting its Structural Capital, tacit knowledge could overgrowth explicit knowledge, exposing the company to a high risk associated with personnel turnover. In a real business scenario, many IC components are intangible in nature, therefore they are difficult or impossible to measure quantitatively. Actually, when measuring what are considered as intangible benefits, most experts provide linguistic assessments rather than exact numerical values to express their opinions (Costa & Evangelista, 2008). Following this lead, in this paper IC evaluation is realized by means of Fuzzy AHP, assessing the contribute of each IC component to the company value creation process. The methodology allows the comparison among companies of the same industry in the perspective of IC management improvement through benchmarking. Indeed, the aim of the analysis is to give guidelines to decision makers in order to create and preserve a valuable balance among IC components. Finally, the presented model is applied to the IC evaluation of a group of ICT service companies.

[/toggle]

[toggle title=”منبع”]

 Journal : Expert Systems with Applications, Volume 40, Issue 9, July 2013, Pages 3747–3755
Publisher : Science Direct (Elsevier)

[/toggle]

252

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

فایل مقاله : 9 صفحه PDF

فایل ترجمه : 18 صفحه WORD

سال انتشار : 2013

جهت خرید فایل مقاله و ترجمه فارسی آن بر روی دکمه زیر کلیک نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید