پایان نامه علوم اجتماعی

فصل دوم پایان نامه بررسي عوامل اجتماعي موثر بر رفتار شهروندان در استفاده از مترو

رشته: بانک پایان نامه پیشنهادی
گروه: علوم اجتماعی
نوع: کارشناسی ارشد

تعداد صفحات: 36 صفحه

يادگيري اجتماعي: عبارت است از مشاهده و تقليد اعمال و رفتار ديگران و مطابقت اعمال و رفتار خود با آنچه که مشاهده کرده است. آگاهي: فرايند سازماندهي، تعبير، تفسير و ارتباط اطلاعاتي است که توسط حواس جمع آوري مي شود به عبارتي اطلاعات و دانسته هايي که هر شهروند از موضوع مورد مطالعه دارد. رسانه: رسانه‌، وسيله اي است كه‌ پيامي‌ را از يك‌ پيام‌ ساز بـه يك‌ پيام‌ گـير ( مخاطب ‌) مـنتقل‌ مي‌كند به عبارتي هر وسيله‌اي‌ كه‌ پيامي‌ را منتقل‌ كند رسانه ناميده مي شود، مانند رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري. – اعتماد اجتماعي: اعتماد در زبان فارسي مترادف با تکيه کردن، واگذاشتن کار به ‌کسي، اطمينان، باور و اعتقاد به کار رفته است به گفته زيمل، اعتماد زماني وجود خواهد داشت که آدمي به کسي يا اصلي باور داشته باشد. اعتماد بيان کننده اين احساس است که بيان تصور ما از يک موجود و خود آن موجود پيوند و وحدت معين برقرار است و ادراک ما از آن وجود تداوم معيني دارد . رضايتمندي : رضايت، خوشايندي برآمده از آگاهي به يک وضعيت راحت است که معمولا با ارضاء بعضي تمايلات پيوند خورده است. از آن جايي که رضايت به همراه خوشايندي است، لذا به وسيله منابع خوشايند کننده محدود شده است که بر اثر رفع نيازها، يک نوع حالت خوشايندي و راحتي به انسان دست مي دهد که بر اساس همين روند به رضايتمدي مي رسد. رضايت صرفا بعد حسي و شناختي است که اين دو بعد با يکديگر در ارتباط هستند. رضايت مي تواند هم صرفا احساسي و هم صرفا شناختي و هم تر کيب از اين دو باشد معمولا اين گونه است. کنترل اجتماعي: كنترل اجتماعي، مجموع وسايل و شيوه‌هايي است كه با استفاده از آنان يك گروه يا يك واحد اعضاي خود را به پذيرش رفتارها، هنجارها و قواعد رفتاري و حتي آداب و رسوم منطبق با گروه مطلوب، سوق مي‌دهد. كنترل اجتماعي در اصطلاح جامعه‌شناسي داراي دو معني است: الف)- مجموع عوامل محسوس و نامحسوسي كه يك گروه اجتماعي،‌ به قصد حفظ يگانگي خود، در راه جامعه‌پذيري و فرهنگ‌پذيري اشخاص به كار مي‌برد. ب)- مجموع موانعي كه گروه اجتماعي به قصد جلوگيري افراد از كجروي اجتماعي سر راه آنان به وجود مي‌آورد. پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي فرد : پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي، متضمن رتبه يا مقام يک فرد در يک گروه، يا رتبه و مقام يک گروه نسبت به گروههاي ديگر است (شايان مهر، 1377: 126). به عبارت ديگر، پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي منزلت و جايگاهي است که هر فرد در جامعه از آن برخوردار است و يا تصور مي‌کند.

لطفا جهت خرید و دانلود مقاله بر روی گزینه زیر کلیک کنید