اولین همایش بین المللی حسابداری، حسابرسی مدیریت و اقتصاد

بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی واحد تجاری

[toggle title=”مشخصات مقاله”]

سال انتشار: ۱۳۹۴
محل انتشار: اولین همایش بین المللی حسابداری، حسابرسی مدیریت و اقتصاد
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۰۶.۸۹ کلیوبایت (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)

[/toggle]

                                                                                                                      [toggle title=”نویسندگان”]بهنام کرمشاهی – عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
سمیرا سلطانی نژاد – کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهید باهنر کرمان

[/toggle]

[toggle title=” چکیده مقاله”]هدف پژوهش حاضر سنجش سرمایه فکری و بررسی تأثیر آن بر ارزش بازار و معیارهای ارزیابی عملکرد در سطح سه 1385- صنعت مواد و محصولات دارویی، مواد و محصولات شیمیایی و خودرو و ساخت قطعات در بازه زمانی 1388 است. در این راستا، از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 60 شرکت از صنایع مذکور انتخاب گردید. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در صنعت مواد و محصولات دارویی و خودرو و ساخت قطعات، ارزش بازار بهطور معناداری تحت تأثیر سرمایه فکری و اجزای آن (به استثنای کارایی سرمایه ساختاری) قرار میگیرد و در صنعت مواد و محصولات شیمیایی، سرمایه فکری بر ارزش بازار تأثیری ندارد اما برخی از اجزای آن میتوانند ارزش بازار را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین، از دیگر یافتههای پژوهش حاضر این است که دو معیار ارزیابی عملکرد یعنی بازده داراییها و بازده سرمایه، به استثنای صنعت مواد و محصولات شیمیایی در دو صنعت دیگر بهطور معناداری تحت تأثیر سرمایه فکری و برخی از اجزای آن قرار میگیرند. در صنعت مواد و محصولات شیمیایی تنها برخی از اجزای سرمایه فکری بر دو معیار پیشگفته تأثیرگذار بود. نرخ رشد درآمد نیز به عنوان یکی دیگر از معیارهای ارزیابی عملکرد،تنها در صنعت خودرو و ساخت قطعات بهطور معنادار تحت تأثیر سرمایه فکری و کارایی سرمایه انسانی قرار گرفت. از نتایج دیگر این پژوهش این است که نوع صنعت به میزان کمی میتواند در تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی مؤثر باشد.

[/toggle]

[toggle title=”نحوه استناد به مقاله”]در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:

کرمشاهی, بهنام و سمیرا سلطانی نژاد، ۱۳۹۴، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی واحد تجاری، اولین همایش بین المللی حسابداری، حسابرسی مدیریت و اقتصاد، اصفهان، دبیرخانه همایش،

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (کرمشاهی, بهنام و سمیرا سلطانی نژاد، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (کرمشاهی و سلطانی نژاد، ۱۳۹۴)

[/toggle]

[divider]

[box type=”note” ][aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″][/box]