مقالات مکانیک

عملكرد هيدروديناميكي پروانه هاي نيمه مغروق با استفاده از روش المان مرزي

لطفا براي دانلود مقاله روي گزينه زير کليک فرماييد

چکیده:

امروزه استفاده از پروانه هاي نيمه مغروق (SPP) براي شناورهاي تندرو، با توجه به بازدهي بالا و داشتن قابليت مانور افزايش روزافزوني يافته است. با توجه به نحوه عملکرد اين نوع پروانه ها که هم در حالت دوفازي (آب و هوا)، و هم در سرعت دوراني بالا کار مي کند محاسبات و تحليل عددي آن بسيار پيچيده است. آزمايش هاي انجام شده روي هندسه پروانه و شرايط فيزيکي آن نشان مي دهد که پارامترهاي هندسي- نظير تعداد پره ها، گام، فرم پروفيل پره- و شرايط کارکرد آن- نظير ارتفاع غوطه وري، زاويه محور، سرعت شناور و سرعت دوراني پروانه- تاثير به سزايي بر عملکرد هيدروديناميکي پروانه نيمه مغروق دارد. در اين نوشتار، با استفاده از داده هاي حاصل از نتايج تجربي موجودمرجع نسبت به تعيين شرايط گذرا اقدام، و با کمک روش المان مرزي به محاسبات و تحليل هيدروديناميکي اين نوع پروانه پرداخته شده است. اين نتايج تجربي به عنوان شرايط مرزي مهم در حل به روش المان مرزي اعمال شده است. در روش حاضر دو نوع پروانه نيمه مغروق نوع اول (SPP101) و پروانه نيمه مغروق نوع دوم (SPP102) براي محاسبات در نظر گرفته شده است، همچنين نتايج حاصله- شامل ضرايب تراست، گشتاور و راندمان- در مقايسه با نتايج تجربي ديگران نشان مي دهد که روش المان مرزي با شرايط مرزي تعريف شده مطلوب و رضايت بخش است و مي تواند براي تحليل اين نوع پروانه ها مرجع مناسبي باشد.

[gview file=”http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/78413890111.pdf” save=”1″]

images

 

دیدگاهتان را بنویسید