کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی

رتبه بندی اعتباری مشتریان حقیقی بانک ملت با استفاده از روش های داده کاوی

[toggle title=”مشخصات مقاله”]

سال انتشار: ۱۳۹۲
محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۶۴۵.۸۴ کلیوبایت (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)

[/toggle]

[toggle title=”نویسندگان”]ابراهیم فربدبایزیدی – کارشناس ارشد آمار ریاضی،
محمود محمدی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده مدیریت،

[/toggle]

[toggle title=” چکیده مقاله”]هدف از ارائه این مقاله اندازه گیری ریسک اعتباری مشتریان حقیقی بانک ملت با استفاده از روش های داده کاوی مانند مدل شبکه های عصبی و مدل ساختار درختی در مقابل روش های پارامتریک آماری مانند رگرسیون لجستیک وارائه راهکارهای صحیح جهت مقابله با افزایش مطالبات معوق می باشد. بدین منظور از 425 پرونده اعتباری مشتریان حقیقی که طی سال های 6711 6731 تسهیلات دریافت نموده اند؛ با نمونه گیری طبقهبندی تصادفی ساده و روش -انتساب متناسب برای جمعآوری نمونه آماری استفاده شد. در این مطالعه پس از بررسی پرونده های اعتباری هر یک ازنمونه ها، در ابتدا 3 متغیر توضیحی شامل متغیرهای کمی و کیفی شناسایی شده و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در بین متغیرهای مرتبط با ویژگی های شخصیتی متقاضی، متغیرهایی نظیر جنسیت و شغل ودر بین متغیرهای مرتبط با ویژگی های تسهیلات اعطایی، متغیرهایی نظیر نرخ سود، نرخ جریمه، تعداد تسهیلات دریافتی، مدت تسهیلات و مبلغ تسهیلات بیشترین اهمیت را در جداسازی مشتریان خوب و بد از هم داشته و اثرمعناداری آن بر متغیر وابسته )احتمال عدم بازپرداخت( به وسیله آزمون های آماری تائید شده است. ملاک مقایسه سه مدل، دقت طبقه بندی مشتریان خوش حساب و بدحساب می باشد. بنابراین دقت هر روش پس از محاسبه در نرم افزار Spss برای مدل رگرسیون لجستیک برابر 1166 %، مدل ساختار درختی برابر 1365 % و برای مدل شبکه عصبی مصنوعی برابر 3.66 % به دست آمد. بنابراین برازش مدل شبکه عصبی مصنوعی در این زمینه کارآمدتر می باشد.

[/toggle]

[toggle title=”نحوه استناد به مقاله”]در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:

فربدبایزیدی, ابراهیم و محمود محمدی، ۱۳۹۲، رتبه بندی اعتباری مشتریان حقیقی بانک ملت با استفاده از روش های داده کاوی، نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس توسعه مدیریت پولی و بانکی،

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (فربدبایزیدی, ابراهیم و محمود محمدی، ۱۳۹۲)
برای بار دوم به بعد: (فربدبایزیدی و محمدی، ۱۳۹۲)

[/toggle]

[divider]

[box type=”note” ][aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″][/box]