اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت

معیاربحران مالی درشرکت های ایرانی و پیش بینی آن با استفاده ازتحلیل تشخیصی خطی

[toggle title=”مشخصات مقاله”]

سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۶۰.۸۶ کلیوبایت (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)

[/toggle]

[toggle title=”نویسندگان”]حسین اعتمادی – دانشیارگروه حسابداری دانشگاه تربیت مدرس
سمیرا کاظمی نیا – کارشناسی ارشدحسابداری دانشگاه تربیت مدرس

[/toggle]

[toggle title=” چکیده مقاله”]عواملی که منجر به ورشکستگی یک شرکت میشوند، یک شبه ظهور نمیکنند. نشانههای وجود بحران مالی یک شرکت بسیار زودتر از ورشکستگی نهایی نمایان میشوند . لذا در این تحقیق با ارایه تعریفی جامع از بحران مالی شرکتها و معیار بحران مالی، و با استفاده از نسبتهای مالی و تحلیل تشخیصی خطی مدلی برای پیش بینی بحران مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استخراج – شده است. جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1387 1380 است. طی این دوره 137 شرکت دچار بحران ( طبق معیارهای مطرح شده در این تحقیق ) شناسایی شد.برای مطابقت با شرکت- های دچار بحران، 137 شرکت سالم ( از نظرمالی ) نیز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند که به این ترتیب نمونه تحت بررسی شامل 274 شرکت ( 137 شرکت دچار بحران و 137 شرکت سالم ) است. نتایج حاصل از مدل تحلیل تشخیصی نشان میدهد این مدل توانست شرکتهای موجود در نمونه آموزشی را با دقت کلی 7/81% یک سال پیش از وقوع بحران مالی به درستی در گروههای بحرانی و غیر بحرانی طبقهبندی نماید .به این صورت که از میان 153 شرکت موجود در مجموعه آموزشی، 125 شرکت به صورت صحیح طبقهبندی شدهاند .یافته های تحقیق نشان می دهد که شرکتها باید برای جلوگیری از وقوع بحران مالی و افتادن در ورطه شکست و عدم موفقیت از نقدینگی کافی برخوردار باشند و در دستیابی سریع به وجه نقد جهت پرداخت بدهی ها انعطاف پذیری کافی داشته باشند.

[/toggle]

[toggle title=”نحوه استناد به مقاله”]در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:

اعتمادی, حسین و سمیرا کاظمی نیا، ۱۳۹۳، معیاربحران مالی درشرکت های ایرانی و پیش بینی آن با استفاده ازتحلیل تشخیصی خطی، اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت، اصفهان، موسسه آموزش عالی جامی،

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (اعتمادی, حسین و سمیرا کاظمی نیا، ۱۳۹۳)
برای بار دوم به بعد: (اعتمادی و کاظمی نیا، ۱۳۹۳)

[/toggle]

[divider]

[box type=”note” ][aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″][/box]