مقالات فارسی روانشناسی

الگوهاي تفكر، پايه تحصيلي و نوع مدرسه

لطفا برای دانلود مقاله بر روی گزینه زیر کلیک کنید

چکیده:

پژوهش حاضر در راستاي نظريه خود – حکومتي ذهني اشترنبرگ، الگوهاي تفکر دانش آموزان دختر دوم راهنمايي و دبيرستان تيزهوش و عادي را پس از مهار توانش هاي سه گانه ذهني آنان، مورد بررسي قرار داده است. از ميان يک گروه 360 نفري که به آزمون توانشهاي سه گانه ذهني استرنبرگ (STAT) پاسخ دادند، 136 نفر با يکي از توانش هاي برتر انتخاب شدند و پرسشنامه الگوهاي تفکر را تکميل کردند. تحليل عوامل نشان داد اين پرسشنامه مي تواند 7 الگو از 13 الگوي تفکر معرفي شده در نظريه خود – حکومتي ذهني را با اعتبار و روايي مطلوب ارزيابي کند. در تحليل واريانس چند متغيري الگوهاي تفکر بر حسب برتري سه توانش ذهني در دو مقوله (1- تحليلي، خلاق، عملي 2- کلامي، عددي، تصويري) اثر اصلي کلي سن و نوع مدرسه ديده شد. دانش آموزان دوم راهنمايي بيشتر از دانش آموزان دوم دبيرستان داراي الگوهاي تفکر اجرايي، محافظه کار و حکومت گروهي بودند و دانش آموزان تيزهوش بيشتر از دانش آموزان عادي از الگوي تفکر کل نگر و جزنگر استفاده کرده بودند.

[gview file=”http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/61513802005.pdf” save=”1″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

5463

دیدگاهتان را بنویسید