مقالات مکانیک

بررسي اثر پارامترهاي سيستم تعليق در پايداري غلتشي خودرو SUV

لطفا براي دانلود مقاله روي گزينه زير کليک فرماييد

چکیده:

بيش غلتي يکي از خطرناک ترين حالات از انواع تصادفات است. هدف از اين پژوهش، بررسي چگونگي تاثير پارامترهاي سيستم تعليق بر حد پايداري غلتشي خودرو اس يو وي (خودروي اسپرت ورزشي) در شرايط بروز بيش غلتي است. براي اين منظور، ضمن بررسي معادلات بيش غلتي شبه ايستايي خودرو در حالت صلب و به همراه سيستم تعليق، شاخص پايداري ديناميکي مشخص شد. سپس مدلي کامل با 105 درجه آزادي در محيط ADAMS با استفاده از اطلاعات خودرو ML320، به عنوان خودرو مرجع، توسعه داده شده است. براي اطمينان از رفتار مدل توسعه داده شده در محيط مجازي، سعي شد تا از طريق شبيه سازي، رفتار مدل مجازي در مانورهاي استاندارد با نتايج آزمايش واقعي خودرو مرجع، صحه گذاري شود. سپس با استفاده از تغيير پارامترهاي سيستم تعليق مدل صحه گذاري شده با رفتار ديناميکي قابل قبول، مقدار و نحوه اثر آن پارامترها در شرايط بحراني بروز بيش غلتي در دو مانور قلاب ماهي و آزمايش-ل ارائه شده است. در پايان، به منظور بررسي رفتار بيش غلتي، حدود پايداري استاتيکي و ديناميکي خودرو بررسي شده تا به کمک اين نتايج، مراحل طراحي و توسعه خودرو با کم ترين هزينه و زمان، به منظور دست يابي به خودرويي ايمن تر در مواجهه با شرايط بيش غلتي انجام گيرد.

[gview file=”http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/78413890114.pdf” save=”1″]

images

دیدگاهتان را بنویسید