فصلنامه مهندسي برق و مهندسي کامپيوتر

چانه زني هوشمند در بازار با استفاده از يادگيري تقويتي

لطفا جهت دانلود بر روی گزینه زیر کلیک کنید]

چکیده

استفاده از تکنيک هاي فناوري اطلاعات در بازارهاي الکترونيکي، پويايي و پيچيدگي سيستم عرضه و تقاضا را بالا برده است. بنابراين به کارگيري عامل هاي هوشمند جهت خريد و فروش و چانه زني در اين گونه بازارها به عنوان يک راهکار موثر پيشنهاد شده است. الگوريتم يادگيري تقويتي يکي از روش هاي قوي يادگيري عامل هاست که با کمترين اطلاعات ممکن مي تواند به صورت تعاملي براي آموزش عامل، در راستاي پيشنهاد قيمت به کار گرفته شود. چانه زني يک مذاکره چالش برانگيز و پيچيده است که علت آن تنوع متغيرهاي بسيار زياد در روابط عرضه و تقاضا و دانش ناکافي شرکت کنندگان در بازار مي باشد. در اين مقاله نحوه به کارگيري يادگيري تقويتي در مساله چانه زني در دو بازار مناقصه و مزايده در راستاي بيشينه سازي افزايش سود عامل بيان مي گردد. متغيرهاي حالت، عمل و تابع يادگيري تقويتي براي مساله چانه زني در بازار به کمک يک مساله يادگيري تقويتي نمونه فرمول بندي مي شوند. با مقايسه روش ارائه شده و يک روش تجربي به اين واقعيت خواهيم رسيد که عامل آموزش ديده، سود به مراتب بيشتري را از يک عامل تجربي کسب مي نمايد.

[gview file=”http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/7001313910104.pdf” save=”1″]

images

دیدگاهتان را بنویسید