کنفرانس برنامه ربزی و مدیریت محیط زیست

نقش انسان در حفظ محیط زیست از نظر قرآن و اسلام

[toggle title=”مشخصات مقاله”]

سرفصل ارائه مقاله: اقتصاد، حقوق، آموزش، فرهنگ، اخلاق و سیاست
سال انتشار: ۱۳۹۲
محل انتشار: سومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۳۸۷.۸۷ کلیوبایت (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)

[/toggle]

[toggle title=”نویسندگان”]پروین مرادی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم محیط زیست دانشگاه زنجان
مریم ابراهیمیان – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم محیط زیست دانشگاه زنجان
سحر حافظی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم محیط زیست دانشگاه تهران

[/toggle]

[toggle title=” چکیده مقاله”]مشکل آلودگی محیط زیست امروز جهان، مشکل تنها یک کشور و یا یک قلمرو خاص نیست، بلکه مشکل کل جهان است که در بردارنده ی مسائل مختلفی نیز هست که از جمله می توان به آلودگی آب و هوا، گرم شدن کره ی زمین و… اشاره کرد. این همه، نتیجه ی عملکرد خود انسان است که با انقلاب صنعتی افزایش یافت. در همه ادیان الهی و آیین های بزرگ، پاکی و عدم آلودگی جزء وظایف دینی شمرده شده است. »النظافه من الایمان «به حفظ پاکی در همه زمینه ها اعم از انسان، زمین، آب، هوا و غیره اشاره می نماید؛ بنابراین جلوگیری از آلودگی ها که اینک جزء اهداف حفاظت محیط زیست می باشد، مسأله امروزی نبوده ، بلکه مسأله ای است که در طول تاریخ بشر اهمیت داشته است. تاثیر گذاری متقابل انسان و طبیعت، اهمیت بررسی عناصر طبیعی را دو چندان می کند، از این رو در این مقاله با استفاده از آیات قرآنی و روایات اسلامی به بررسی دیدگاه اسلام در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست و نقش انسان در حفظ آن می پردازیم و هدف از این مطالعه مانند بقیه مطالعات در این زمینه نیز جلوگیری از تخریب محیط زیست و ارائه راه حل برای بازسازی و بهسازی محیط زیست و کاهش آلودگی ها می باشد. در این مقاله از طریق مطالعات کتابخانه ای و بدون دخل و تصرف در مطالب به بررسی موضوع مورد نظر پرداخته شده است؛ لذا تحقیق حاضر به صورت کتابخانه ای و از نوع تاریخی می باشد. اسلام بیان می دارد که خداوند طبیعت و محیط زیست را برای انسان آفریده است و او حق تصرف در آن را دارد. اما از سوی دیگر تاکید می کند که این حق اختصاص به یک فرد، گروه و یا یک نسل ندارد، بلکه باید بهره برداری از آن اصولی و عادلانه باشد به طوریکه هم نسل حاضر و هم نسلهای آینده بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین سوء استفاده از این حق که می تواند منجر به آلوده سازی، تخریب و نابودی محیط زیست گردد و باعث تعرض به حقوق دیگران به ویژه نسلهای آینده می شود، ممنوع است.

[/toggle]

[toggle title=”نحوه استناد به مقاله”]در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:

مرادی, پروین؛ مریم ابراهیمیان و سحر حافظی، ۱۳۹۲، نقش انسان در حفظ محیط زیست از نظر قرآن و اسلام، سومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، تهران، دانشگاه تهران،

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (مرادی, پروین؛ مریم ابراهیمیان و سحر حافظی، ۱۳۹۲)
برای بار دوم به بعد: (مرادی؛ ابراهیمیان و حافظی، ۱۳۹۲)

[/toggle]

[divider]

[box type=”note” ][aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″][/box]