کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری

تحلیل الگوی رشد کالبدی- فضایی شهرها از طریق آمار فضایی درGIS مطالعه موردی: کلانشهر تهران

[toggle title=”مشخصات مقاله”]

سال انتشار: ۱۳۹۲
محل انتشار: پنجمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱.۱۷ مگابات (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)

[/toggle]

[toggle title=”نویسندگان”]محمود قدیری – استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه علمی جغرافیا، دانشگاه پیام نور
فرزانه دستا – کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مدرس دانشگاه پیام نور

[/toggle]

[toggle title=” چکیده مقاله”]شناخت الگوی رشد فضایی شهرهای اصلی مناطق و کشورها از جمله کلانشهر تهران، برای تدوین سیاست های مناسب و دستیابی به توسعه پایدار امری اساسی است. دستیابی به این مهم نیز نیازمند استفاده از روش ها و ابزارهای مناسب و پیشرفته می باشد. تحلیلهای آمار فضایی درGIS از جمله روشهای توسعه یافته در دهه های اخیر هستند که با توجه به دخیل کردن عامل فضا در محاسبات آماری، توانایی بالایی در ارائه الگوهای فضایی رشد و توسعه دارند؛ لذا اینپژوهش در چارچوب نظریه توسعه پایدار و رشد هوشمند شهری، با استفاده از روشهای آمار فضایی به تحلیل چگونگی الگوی رشد فضایی کلانشهر تهران می پردازد. در این ارتباط، یک فرضیه پژوهشی طرح و در چارچوب روش توصیفی- تحلیلی ارزیابی شد. در این چارچوب، جهت آزمون فرضیه از روشهای مختلف آمار فضایی از جمله تحلیل خوشه بندی، ضرایب موران، گریGعمومی، تحلیل لکه های داغ و مدل هلدرن استفاده شد. داده های مورد نیاز نیز به روش کتابخانه ای گردآوری شد. نتایج در تایید فرضیه تحقیق نشان داد که کلانشهر تهران طی سالهای ۷۵ و ۸۵ الگوی رشد تصادفی متمایل به خوشه ای را با شکل گیری دو لکه داغ در بخش جنوب شهر و یک لکه سرد در بخش شمال تجربه نموده است.

[/toggle]

[toggle title=”نحوه استناد به مقاله”]در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:

قدیری, محمود و فرزانه دستا، ۱۳۹۲، تحلیل الگوی رشد کالبدی- فضایی شهرها از طریق آمار فضایی درGIS مطالعه موردی: کلانشهر تهران، پنجمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد،

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (قدیری, محمود و فرزانه دستا، ۱۳۹۲)
برای بار دوم به بعد: (قدیری و دستا، ۱۳۹۲)

[/toggle]

[divider]

[box type=”note” ][aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″] [aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″][/box]