پایان نامه مدیریت

فصل دوم پایان نامه بررسی روابط درونی بین عوامل مؤثر بر رقابت پذیری با استفاده از تکنیکDEMATEL

رشته: بانک پایان نامه پیشنهادی
گروه: رشته مدیریت
نوع: کارشناسی ارشد

تعداد صفحات: 54 صفحه

در اقتصاد جهانی، رقابت پذیر بودن به معنای امکان به دست آوردن موقعیت مناسب و پایدار در بازارهای بین المللی است. از نظر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD) )، توانایی یک کشور در تولید کالاها و خدمات برای ارائه در بازارهای بین المللی از مهمترين ابعاد رقابت پذيري است. از دیدگاهی دیگر، رقابت پذیری راه یابی کالاها و خدمات تولید شده ی داخلی به بازارهای بین المللی است. همچنين رقابت پذیری توانایی یک اقتصاد برای ثابت نگهداشتن سهم خود در بازار تعريف شده است. در تمامی این تعاريف، مفهوم رقابت پذیری به عنوان دستیابی به جایگاه مناسب در بازارهای بین المللی برای محصولات تولیدی کشور، مورد توجه قرار گرفته است (كريمي هسنيجه ،1386 ،ص:122). اكثر سازمانها دريافته اند که صرفاً تکيه به اهرم هاي رقابتي سنتي مثلِ افزايش کيفيت، کاهش هزينه و تمايز در ارائه محصولات و خدمات کافي نيست و مفاهيمي مثل سرعت و انعطاف پذيري در رقابت نمود پيدا كرده اند و گرايش به سمت ارائه محصولات و خدمات جديد به بازار خود دليل موجه اين تغيير نگرش است (اخباري، 1386، ص:54). تعاریف متغیر و داده ها: رقابت پذيري: رقابت پذيري معادل قدرت اقتصادي يک واحد در مقابل رقبايش در بازاري است که براحتي کالاها، خدمات، مهارت-ها و ايده ها فراتر از مرزهاي جغرافيايي عرضه مي شود. رقابت پذيري در سطح بنگاه مي تواند بعنوان توانايي بنگاه در طراحي، توليد و بازاريابي محصولات و فروش آن ها بيشتر از رقبا تعريف شود (shurchuluu, 2002). منابع ورودي: منابع ورودی، واحدهاي پايه اي يک بنگاه بوده و شامل تمام نهاده هاي مالي، تکنولوژيکي، انساني و سازماني است. همچنين منابع ورودی، پايه اي براي شايستگي سازماني فراهم مي کند. در واقع شايستگي هاي يک بنگاه از يک يا ترکيبي از منابع ورودی بنگاه بوجود مي آيند و خود پايه اي براي ايجاد مزيت رقابتي ايجاد مي نمايند (Juttner & Wehrli, 1994). موقعيت در بازار: دربر گيرنده چهارچوب هايي مانند ساختار صنعت، زنجيره ارزش و استراتژي هاي عمومي بوده و با استفاده از آن ها، اساسي براي تعيين مزيت رقابتي و طراحي استراتژي ها در خارج از سازمان میباشد و در واقع تاکيد خاصي بر رقابت دارد و چندان توجهي به شرکت و منابع آن نمي کند (Hooly et al, 2003). توان خلاقيت: خلاقيت عبارت است از بكارگيري توانايي هاي ذهني براي ايجاد يك فكر يا مفهوم جديد. فراگرد ايجاد فكرهاي جديد و تبديل آن فكرها به عمل و كاربردهاي سودمند را نوآوري مي گويند. مهمترين دليل نياز به خلاقيت، بروز مشكل است. براي ظهور ذهنيتي خلاق، بايد تعريفي دقيق از مشكل ارائه كرد (شهرآراي و مدني پور، 1375). کم تعامل ترین: عاملی که ارتباط کمتری با دیگر عوامل دارد بدین معنی که تاثیر گذاری و تاثیرپذیری کمتری نسبت به دیگر عوامل دارد. پر تعامل ترین: عاملی که ارتباط بیشتری با دیگر عوامل دارد بدین معنی که تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بیشتری نسبت به دیگر عوامل دارد.

لطفا جهت خرید و دانلود مقاله بر روی گزینه زیر کلیک کنید