بانک پرسشنامه

پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر

دانلود پرسشنامه استاندارد

“شناسایی و پرورش تمام هوش های بشری و کلیه ترکیبات آن ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما انسانها همگی با یکدیگر تفاوت داریم. به این علت که همگی از ترکیب های هوشی متفاوتی برخورداریم. به اعتقاد من، تشخیص این امر ، موجب می شود تا با مشکلات زندگی، برخورد مناسب تری داشته باشیم. (گاردنر، 1987)

•واژه هوش شما را به یاد چه چیزی می اندازد؟ IQ یا ضریب هوشی؟
•آیا هوش انسان به IQ محدود می شود؟
•آیا هوش انسان ذاتی و غیرقابل تغییر است؟ نمی توان با آموزش آن را ارتقا داد؟
•هوش هر فردی چه نقشی در انتخاب های تحصیلی و شغلی او دارد؟
هوش معمولاً به عنوان توانائی‌های بالقوه عقلانی تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن زاده می‌شویم، چیزی که قابل اندازه‌گیری است و ظرفیتی که تغییر دادن آن دشوار است. امّا در سال‌های اخیر دیدگاه‌های دیگری نسبت به هوش پدید آمده است. یکی از این دیدگاه‌ها، نظریه هوش چندگانه است که توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس دانشگاه هاروارد، ارائه شده است.
بر طبق این نظریه، دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش، بسیار محدود و ضعیف است. گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب «قاب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه»، در سال 1983 ارائه کرد. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. او در کتاب خود، هشت نوع مختلف هوش را معرفی نموده و احتمال داده است که نوع نهمی نیز به عنوان «هوش هستی‌گرا» وجود داشته باشد.
طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او از جمله هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری- فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.
نظریه گاردنر با انتقاداتی از سوی روان‌شناسان و مربیان روبرو شده است. اما با وجود این، نظریه هوش چندگانه محبوبیت زیادی در بین مربیان و معلمان پیدا کرده است و بسیاری از معلمان از این نظریه در انتخاب شیوه تدریس خود استفاده می‌کنند.

نکات مهم و کلیدی تئوری هوش هشت گانه گاردنر چه هستند؟
1-   تمام افراد از هر هشت هوش بهره‌مندند.
این تئوری مدعی است تمام افراد از قابلیت‌های هریک از هوش های هشت‌گانه بهره‌مندند. هر چند آن‌ها برای هر یک از افراد به گونه‌ای خاص ظهور و بروز می‌یابد. برای برخی افراد، تمام یا بیشتر این موضوعات در سطح بالایی پدیدار می‌گردد؛ مثل شاعر، سیاستمدار، دانشمند، طبیعی‌دان و فیلسوف آلمانی، گوته. برخی نیز جز ابتدایی‌ترین جنبه‌ها، فاقد تمام این هوش‌ها می‌باشد؛ مانند برخی افراد در مراکز بازپروری؛ ولی بیشتر ما در بین این حالت قرار داریم.
2-   تمام افراد مي‌توانند هر يك از هوش‌هاي خود را به سطح مناسبي از توانايي برسانند.
اگرچه ممكن است برخي، نقص‌ها و مشكلات شان را ذاتي تصور كنند، اما گاردنر معتقد است چنانچه فرد از آموزش، تشويق و استغناي كافي برخوردار باشد، قادر خواهد بود تا حد زيادي تمامي هشت مقوله‌ي هوش خود را تا حد بالايي از عملكرد توسعه دهد.
3-   انواع هوش ها معمولاً به شکلی پيچيده با يكديگر همكاري مي‌كنند.
گاردنر جز در مواردي نادر، معتقد است هيچ نوع هوشي به تنهايي موجوديت نمي‌يابد و هر يك از آن‌ها، همواره بر يكديگر تأثير مي‌گذارند. مثلاً كودكي كه مشغول بازي با توپ است، براي شوت زدن نيازمند هوش بدنی – حرکتی(براي دويدن، گرفتن و زدن توپ)، هوش دیداری – تصویری(براي تعيين جهت و پيش‌بيني محل افتادن توپ)، هوش زباني و ميان‌فردي(براي موفقيت در درگيري‌هاي جريان بازي) است. در تئوري هوش‌هاي چندگانه انواع هوش ها، صرفاً جهت بررسي‌ ويژگي‌هاي اصلي و بهره‌مندي از آن‌ها به‌طور مستقل فرض مي‌شوند.
4-   براي هوشمندي در هر نوع هوش چندين راه وجود دارد.
تئوري هوش‌هاي چندگانه بر تنوع فراوان روش‌هايي تأكيد مي‌كند كه با آن‌ها افراد مي‌توانند استعدادهاي خود را درون محدوده‌ي هوش‌ها نشان دهند و هيچ ويژگي استاندارد‌ي براي اينكه فردي در زمينه خاصي هوشمند تلقي شود، وجود ندارد. مثلاً فردي ممكن است قادر به خواندن نباشد، اما از هوش زباني بالايي برخوردار بوده و قادر باشد داستان‌هاي خاص بگويد يا واژگان زيادي را بداند.

هوش های هشت گانه کدامند و چه ویژگی دارند؟
هوش زبانی – کلامی
هوش كلامي به توانايي استفاده از زبان براي توصيف حوادث، ايجاد ارتباط، ايجاد بخش‌هاي منطقي و استفاده از استعاره و اصطلاحات براي بيان افكار خود اشاره مي‌كند.
کسانی که هوش کلامی- زبانی بالایی دارند به خوبی می‌توانند از کلمات، به هنگام نوشتن و حرف زدن، استفاده کنند. این افراد غالباً در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و خواندن مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش کلامی- زبانی: •مهارت در به یادآوردن اطلاعات نوشته یا گفته شده  •لذت بردن از خواندن و نوشتن   •مهارت در مباحثه یا صحبت‌های متقاعد کننده • توانائی در توضیح دادن مسائل •استفاده از شوخ‌طبعی به هنگام بیان داستان‌ها
مشاغل مناسب پیشنهادی: روزنامه نگار، مدير، پيمانكار، فروشنده، روحاني، مشاور، وكيل، پروفسور، فيلسوف، نمايشنامه نويس، شاعر، طراح آگهي، داستان نويس، ناشر، دلال، برنامه نويس كامپيوتر، مديريت نشريه و روزنامه

هوش منطقی – ریاضی
هوش منطقي- رياضي به طور كلي توانايي استفاده از اعداد براي محاسبه و توصيف اشياء، به كارگيري رياضي در زندگي روزانه، به كارگيري قوانين رياضي براي ايجاد بحث تناسب و تقارن، طراحي و مدل سازي مي‌باشد. همچنين اين ظرفيت هوشي توانايي استدلال منطقي، به خصوص در رياضي و علوم، ظرفيت تحليل منطقي مسائل انجام عمليات رياضي، بررسي سيستماتيك و علمي مسايل، توانايي درك الگوهاي رياضي، تفكر منطقي و استدلال را در بر مي‌گيرد.
کسانی که هوش منطقی- ریاضی بالایی دارند در استدلال، شناسایی الگوها و تحلیل منطقی مسائل قوی هستند. این افراد به تفکر درباره مفهوم اعداد، روابط و الگوها علاقه‌مندند.
ویژگی‌های هوش منطقی- ریاضی:  •مهارت زیاد در حل مساله •لذت بردن از تفکر درباره ایده‌های انتزاعی •علاقه‌مندی به انجام آزمایش‌های علمی •مهارت در انجام محاسبات پیچیده
مشاغل مناسب پیشنهادی: حسابدار، كتابدار، آماردان، تاجر، معمار، برنامه نويس كامپيوتر، آهنگساز، مهندس، پزشك، داروساز، حقوقدان، دانشمند و پژوهشگر و رياضيدان

هوش دیداری – فضایی: هوش ديداري- فضايي به توانايي مشاهده كامل و دقيق و شرح دنياي بصري و درك و توصيف گرافيكي ايده‌هاي بصري به صورت آثار توصيفي و ذهني اشاره مي كند. اين مولفه هوشي نمايانگر توانائي افراد در ادراك امور ديداري است.
كساني كه در اين مقوله هوشي، تواناترند، تمايل دارند در تصاوير تأمل كنند و مي‌خواهند تصاوير ذهني روشني براي نگهداري اطلاعات ايجاد كنند چون تصاوير را با وضوح بيشتري نسبت به ديگران در ذهن خود مي‌پرورانند. کسانی که هوش دیداری – فضایی بالایی دارند در تجسّم چیزها قوی هستند. این افراد معمولاً جهت‌یابی خوبی دارند و با نقشه‌ها، نمودارها، عکس‌ها و تصاویر ویدیویی مشکلی ندارند.
ویژگی‌های هوش تصویری-فضایی: •مهارت در درست کردن پازل •مهارت در تفسیر عکس، گراف و نمودار •لذت بردن از رسم، نقاشی و هنرهای تجسمی  •تشخیص راحت الگوها
مشاغل مناسب پیشنهادی: طراح، هنرمند، عكاس، دكوراتور منزل، نقاش، طراح لباس، معمار، منتقد هنر، مخترع، آرايشگر، بازيگر، شطرنج باز، فيلمبردار، طراح گرافيكي كامپيوتري، ناخداي كشتي، مجسمه‌ساز، معمار، مكانيك و مهندس

هوش بدنی – جنبشی
هوش بدني – جنبشي به توانايي فرد در استفاده، كنترل و هماهنگ كردن حركات بدني– جنبشي و به كارگيري ماهرانه اشياء اشاره دارد. اين مؤلفه هوشي بر قابليت استفاده فرد از كل بدن يا بخش‌هايي از بدن، مثلاً به كارگيري حركات ظريف انگشتان يا دست‌ها در حل مسائل تأكيد مي‌كند.
کسانی که هوش بدنی- جنبشی بالایی دارند در حرکت‌های بدنی، انجام عملیات و کنترل فیزیکی قوی هستند. این افراد در هماهنگ سازی چشم و دست مهارت دارند و افراد چالاک وتردستی هستند.
ویژگی‌های هوش بدنی- جنبشی: •مهارت در ورزش و رقص •لذت بردن از ساختن چیزها با دست •هماهنگی فیزیکی عالی •به خاطر سپردن چیزها از طریق انجام دادن آن‌ها، به جای گوش کردن یا دیدن
مشاغل مناسب پیشنهادی: خياط، آشپز، نجار، مدل ساز ماهر، فيزيوتراپ، هنرپيشه، صنعتگر، طلا‌ساز، ورزشكار، معمار، خلبان، فروشنده، طراح، آهنگر، استاد تربيت بدني

هوش میان فردی
هوش بين‌فردي به توانايي تشخيص جنبه‌هاي ظريف رفتاري ديگران، شناخت و درك نيات، انگيزه‌ها و خواست‌هاي ديگران، كه منجر به ارتباط مؤثر با ديگران مي‌شود اشاره مي كند. به عبارتي ديگر هوش بين‌فردي، توانائي درك ديگران است. اينكه چه چيزي آن‌ها را برانگيخته مي‌كند؟ چگونه كار مي‌كنند؟ و چگونه مي شود با آن‌ها همكاري كرد.
کسانی که هوش میان فردی بالایی دارند در تعامل با دیگران و درک آن‌ها قوی هستند.این افراد در سنجش هیجانات، انگیزه‌ها، تمایلات و منظور کسانی که دور و برشان هستند مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش میان فردی : •مهارت در برقراری ارتباط کلامی  •مهارت در ارتباط غیرکلامی •نگاه کردن به موقعیت‌ها از زوایای مختلف •ایجاد روابط مثبت با دیگران •مهارت در فرو نشاندن اختلافات در داخل گروه‌ها
مشاغل مناسب پیشنهادی: درمانگر، مشاور، فروشنده، سياستمدار، كاسب، معلم، پزشك و رهبر مذهبي موفق

هوش درون فردی
به توانايي آگاه شدن از احساس‌ها، انگيزه ها و اميال خود، و استفاده از اين شناخت دروني در جهت حل مسايل و كنترل شرايط اشاره دارد. به عبارت ديگر توانايي ارزيابي قوت‌ها، ضعف‌ها، استعدادها، علائق و به كارگيري آن‌ها براي رسيدن به اهداف، درك و شناخت خود براي كمك به ديگران مي باشد.
کسانی که هوش درون فردی بالایی دارند، آگاهی خوبی از وضعیت هیجانی، احساسات و انگیزه‌های خود دارند. این افراد از خودآزمایی، تخیل روزانه، کند و کاو کردن روابط خود با دیگران و برآورد توانائی‌های فردی خود لذت می‌برند. ). اين افراد دنياي دروني خود را ترجيح مي‌دهند، دوست دارند تنها باشند و اغلب احساس عميقي از عزت نفس، استقلال و آرزوي قوي دارند؛ و خود را براي انجام پروژه‌هاي مطالعاتي مستقل بر مي‌انگيزند. دوست دارند هر كاري را بدانند؛ احساساتشان را كنترل مي‌كنند؛ و خود را به خوبي مي‌شناسند. متفكر، مستقل، خودمدار و سياستمدارند. قاطعانه از احساس، اعتقاد، و انگيزه خود دفاع مي‌كنند. مسئوليت اعمال خود را مي‌پذيرند و محدوديت‌هاي خود را قبول دارند. در پي بازخورد اعمال خود در ديگران هستند. در حوزه‌اي كه مي‌دانند در آن ضعيفند، فعاليت مي‌كنند و بر هدف بزرگي كه در سر مي‌پروراند پافشاري مي‌كنند. از عدم موفقيت سرخورده نمي‌شوند
ویژگی‌های هوش درون فردی: •مهارت در تحلیل نقاط قوت و ضعف خود •لذت بردن از تجزیه و تحلیل نظریه‌ها وایده‌ها •خودآگاهی زیاد •داشتن درک روشن از ریشه انگیزه‌ها و احساسات خود
مشاغل مناسب پیشنهادی: نقشه‌كش، روان‌شناس، رهبر مذهبي، نويسنده، پژوهشگر، نظريه پرداز و فيلسوف

هوش موسیقیایی
هوش موسيقيايي به توانايي فهميدن، گسترش و پيشرفت متون موسيقي، پاسخگويي به موسيقي، درك اشكال و ايده‌هاي موسيقي، ايجاد عملكرد ذهني و آهنگ‌سازي اشاره مي‌كند. اين هوش بسيار سريع‌تر از ساير هوش‌ها ظهور مي‌كند. در دوران نوزادي كودكان همان‌طور كه قان و قون مي‌كنند، آواز مي خوانند، مي‌‌توانند اصوات ديگران را تقليد كرده و يا اصواتي را توليد كنند.
کسانی که هوش موسیقیایی بالایی دارند در فکر کردن به الگوها، ریتم‌ها و صداها قوی هستند. این افراد از موسیقی لذت می‌برند و معمولاً در نواختن سازهای موسیقی و آهنگسازی مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش موسیقیایی: •لذت بردن از آوارخوانی و نواختن سازهای موسیقی  •تشخیص آسان الگوها و نت‌های موسیقی  •توانایی به خاطرسپردن آهنگ‌ها و ملودی‌ها  •درک عمیق از ساختار، ریتم و نت‌های موسیقی
مشاغل مناسب پیشنهادی: آهنگساز، نوازنده، موسيقي دان و خواننده
هوش طبیعت گرا
هوش طبيعت‌گرا، توانايي بازشناسي و طبقه بندي گونه‌ها در محيط زندگي خود مي‌باشد. قابليت شناخت عناصر يك گروه، تمايز بين عناصر و گونه‌ها و درك روابط بين آن‌ها، به صورت رسمي و غيررسمي، را در بر مي‌گيرد.
کسانی که دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند، سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری درباره موجودات علاقه‌مندند. این افراد به سرعت از جزئی‌ترین تغییرات در محیط ‌شان آگاه می‌شوند.
ویژگی‌های هوش طبیعت‌گرا: •علاقه‌مند به موضوعاتی از قبیل گیاه‌شناسی، زیست‌شناسی و جانورشناسی  •مهارت در رده‌بندی و فهرست بندی اطلاعات  •لذت بردن از باغبانی، کشف طبیعت، پیاده‌روی و چادر زدن در طبیعت  • بی‌علاقگی به یادگیری موضوعات بی‌ارتباط با طبیعت
مشاغل مناسب پیشنهادی: زيست شناس، معلم، مامور پارک، گياه شناس، كشاورز، دانشمند علوم طبيعي، علوم آزمايشگاهي، باغبان، دامپزشك و زمين شناس
منبع: سایت مسیر ایرانی

لطفا جهت خرید و دانلود مقاله بر روی گزینه زیر کلیک کنید

 

 

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]