مقالات فارسی روانشناسی

تاب آوري روان شناختي و انگيزش دروني – بيروني: نقش واسطه اي خودكارآمدي

لطفا برای دانلود مقاله بر روی گزینه دانلود کلیک کنید

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف پيش بيني تاب آوري روان شناختي بر اساس انگيزش دروني – بيروني و نقش واسطه اي خودکارآمدي در دانش آموزان دبيرستاني انجام شد. نمونه اي مشتمل بر 402 دانش آموز (212 دختر و 158 پسر) رشته هاي مختلف از شش دبيرستان مناطق چهارگانه آموزشي شهرستان کرج به شيوه نمونه برداري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به مقياس تاب آوري (کانر و ديويدسون، 2003)، سياهه انگيزشي ترجيح کاري (آمابلي، هيل، هنسي و تاي، 1994) و زيرمقياس خودکارآمدي راهبردهاي انگيزشي يادگيري (پنتريچ و دي گروت، 1990) پاسخ دادند. نتايج تحليل رگرسيون همزمان نشان دادند که بر اساس انگيزش دروني و بيروني، تاب آوري روان شناختي دانش آموزان قابل پيش بيني است و انگيزش دروني نسبت به انگيزش بيروني توان پيش بيني معنادارتري دارد. افزون بر آن، در رابطه بين انگيزش و تاب آوري، خودکارآمدي نقش متغير واسطه اي را ايفا مي کند. نتايج پژوهش بر اساس ادبيات پژوهشي مورد بحث قرار گرفت و بر استلزام انجام پژوهش هاي بيشتر تاکيد شد.

[gview file=”http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/78113913306.pdf” save=”1″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

5463

دیدگاهتان را بنویسید