مقالات فارسی روانشناسی

سبك هاي والدگري و پيشرفت تحصيلي: نقش واسطه گر خودپنداشت يا حرمت خود؟

لطفا برای دانلود مقاله بر روی گزینه دانلود کلیک کنید

چکیده:

اين پژوهش با هدف تعيين نقش واسطه گر حرمت خود و خودپنداشت در رابطه بين سبک هاي والدگري و پيشرفت تحصيلي بر پايه يک مدل علي در نمونه اي متشکل از 304 دانش آموز (152 دختر و 152 پسر) پايه چهارم دبستان شهر تهران و والدين آنها اجرا شد. دانش آموزان به دو مقياس خودپنداشت کودکان (پيرز، 1986) و مقياس حرمت خود پوپ (پوپ و مک هيل، 1988) و والدين آنها به مقياس سبک هاي والدگري (بامريند، 1973) پاسخ دادند. نتايج تحليل مسير نشان دادند: 1) آثار مستقيم هر سه سبک سهل گيرانه، مستبدانه و مقتدرانه بر پيشرفت تحصيلي معنادار هستند، 2) اثر مستقيم حرمت خود بر پيشرفت تحصيلي معنادار است اما اثر مستقيم خودپنداشت معنادار نيست و 3) حرمت خود فقط واسطه سبک والدگري سهل گيرانه با پيشرفت تحصيلي است. نتايج بر اساس تفاوت در ساختار مفهومي و کنشي حرمت خود و خودپنداشت و نقش والدين در شکل گيري آنها مورد بحث قرار گرفت.

[gview file=”http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/78113903003.pdf” save=”1″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”red” size=”small” icon=”none” text=”انجام مقاله علمی پژوهشی و ISI در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?p=796″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”orange” size=”small” icon=”none” text=”دریافت سایر مقالات در این زمینه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=297″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”blue” size=”small” icon=”none” text=”انجام پایان نامه در این حوزه” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

[aio_button align=”none” animation=”none” color=”pink” size=”small” icon=”none” text=”انجام پروپوزال در این حوزه” target=”_blank” relationship=”dofollow” url=”http://payannameha.ir/?page_id=3206″]

 5463

دیدگاهتان را بنویسید